jantinedewit

7 tips voor een betere nachtrust

Een van de belangrijkste dingen om goed in je energie te zitten, is een goede nachtrust.
Helaas heeft 32% van de Nederlanders last van slaapproblemen.  Er zijn heel wat tips en trucs om je slaap te optimaliseren. Lees snel hieronder mijn tips.

7 tips om beter te slapen:

Tip 1: zorg voor een goed geventileerde slaapkamer

Voldoende zuurstof en goede temperatuur in je slaapkamer zijn een must.  Zuurstof zorgt er voor dat de spieren herstellen en je diep kunt slapen. Als er niet voldoende zuurstof in de slaapkamer is, is de kans aanwezig dat je wakker wordt met hoofdpijn.

Overdag je slaapkamerraam open zetten kan al een groot verschil maken, maar ook planten kunnen een bijdrage leveren aan extra zuurstof in huis. Planten zijn niet alleen een leuke decoratie, maar hebben ook een extra functie namelijk .. lucht zuiveren. Een aantal zuurstofrijke planten zijn de Aloe Vera, Lavendel, Jasmijn en de ananasplant.

Tip 2: Verminder het gebruik van een tablet, telefoon of laptop voor het slapen gaan.

Beperk het gebruik van licht van je apparaten zodat je lichaam het stofje ”melatonine” kan aanmaken. Melatonine is het stofje dat er voor zorgt dat je slaperig wordt. Wil je toch nog even op je telefoon of tablet, zet dan een blauwlicht filter aan. Dit filter zit tegenwoordig op bijna alle apparaten en is anders te downloaden als app.

Tip 3: een supplement voor je nachtrust.

Neem voor het slapen gaan een capsule magnesium citraat in. Magnesium wordt ook wel het ontspanningsmineraal genoemd. Magnesium zorgt voor spierherstel en ontspanning van de spieren, zenuwen en bloedvaten. Zo is je lichaam maximaal aan het herstellen in de nachtelijke uren van een lange dag.

Tip 4: Drink voor het slapen gaan geen  cafeïne houdende dranken.      

Cafeïne zorgt er voor dat je prestatie en concentratie beter wordt. Iets wat je juist niet wilt hebben voor het slapen gaan. Wil je toch iets drinken, neem dan een kop kamille thee. Kamille laat je lichaam beter ontspannen en verbetert daardoor de slaap.

Tip 5: orde in de wanorde.

Zodra je je ogen sluit lijken alle radars te gaan draaien. Wat heb ik gedaan en wat moet ik nog allemaal doen? Maak daarom voor het slapen gaan een to do list. Een to do list zorgt er voor om alles op een rijtje te zetten wat er gedaan moet worden de volgende dag en je hoofd leeg te maken.

Tip 6: zorg voor een donkere en stille slaapkamer.

Licht en geluid kunnen er voor zorgen dat je niet goed in slaap komt of juist heel vroeg wakker wordt.
Zorg er voor dat je slaapkamer goed donker is en er zo min mogelijk geluiden zijn.

Als het in de slaapkamer goed donker is, komt het stofje melatonine vrij in het lichaam. Dit stofje zorgt er voor dat de lichaamstemperatuur naar beneden gaat en je je klaar maakt voor de nachtrust.

Tip 7: nachtkleding kiezen. 

De een slaapt liever in een dikke pyjama, de ander wilt helemaal niks aan. Slaap je in kleding, kies dan voor natuurlijke producten. Natuurlijke producten zijn koel, ademen en zijn zeer geschikt voor mensen die overmatig transpireren.

Sinds kort heb ik een zijde kussensloop en het slaapmasker van Bsilk.
Zijde is een natuurlijk product en is goed te gebruiken voor mensen met een gevoelige huid en droog haar.  Ik ben benieuwd hoe dit me gaat bevallen en hoop met het koude weer minder statisch haar te hebben. Binnenkort laat ik weten hoe deze producten mij bevallen.


Ik hoop dat deze tips jouw nachtrust gaan optimaliseren. Wat zijn jouw tips hiervoor?